FAQ - Brussels helps

Ik wil/krijg hulp

  • Het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) helpt mensen met al hun vragen en problemen die te maken hebben met welzijn: een moeilijke relatie, persoonlijke moeilijkheden, financiële, administratieve, juridische of materiële problemen, problemen in je gezin, familie of je ruimere sociale omgeving … Ze bieden ook hulp aan slachtoffers en daders van geweld, misbruik en betrokkenen van verkeersongevallen en misdrijven.
    Hulpverlening bij het CAW is gratis. Contacteer het CAW via tel. 02 486 45 00 of mail onthaal@cawbrussel.be .
  • Ben je jonger dan 25 jaar? Heb je een probleem, bezorgdheid of vraag? Dan kun je op het JAC terecht.  Je kunt je verhaal vertellen, advies of hulp vragen. Contacteer het JAC via tel. 02 486 45 01, mail jac@cawbrussel.be of chat op https://jac.sittool.net/chat (van maandag tot en met vrijdag van 11 tot 20 uur)
  • Ben je ziek en heb je medische hulp nodig? Contacteer je huisdokter. Heb je geen huisdokter of geen geld om medische zorg te betalen? Contacteer het CAW via tel. 02 486 45 00 of mail onthaal@cawbrussel.be voor verdere doorverwijzing.
  • Wij kunnen je vraag ook doorgeven aan andere hulpdiensten in de zorg- en gezondheidssector. We vragen hiervoor steeds jouw toestemming.

De helper is een vrijwilliger, hij of zij helpt jou gratis. Het is niet nodig om hem of haar te betalen of iets te geven. Doe dit niet. Het kan vervelende situaties opleveren als je een ongevraagd cadeau wil geven. Hou het correct en vermijd zo gênante situaties. We willen ook vermijden dat deze acties een ‘bijverdienste’ worden voor helpers. Het moet voor iedereen mogelijk zijn om hulp te vragen.

Digitaal

Kun je thuisbankieren? Dan is dat de gemakkelijkste en veiligste manier om de helper terug te betalen.

  • Schrijf het bedrag van de boodschappen over op de rekening van de helper.
  • Er zijn verschillende digitale mogelijkheden, afhankelijk van je bank:
    • Via PC banking
    • Via mobiele app van je bank
    • Via Payconiq by Bancontact app
  • Als je zelf niet over de mogelijkheid beschikt om mobiel te bankieren, dan is er misschien wel een vertrouwenspersoon (kind, familie, vriend) die deze overschrijving wel via mobiel bankieren of PC-banking voor je wil uitvoeren.

Cash

Kun je niet digitaal betalen? Betaal dan cash, met contant geld.

  • Contant geld steek je in een enveloppe.
  • Contant geld is nog beschikbaar in de bankautomaten, maar ga niet naar buiten als je dit liever vermijdt, ziek bent of tot een risicogroep behoort.
  • Geef jouw rekeningnummer ook aan de helper, dan kan die het eventuele teveel aan contant geld in de enveloppe op je rekening terugstorten.
  • Krijg je toch wisselgeld terug in een enveloppe?  Laat de envelop dan even ‘rusten’ tot de volgende dag. Misschien zit het virus erop. Was je handen na het openen.

Met je bankkaart zonder pincode

Je kunt je bankkaart meegeven om kleine aankopen te doen zonder dat de
helper je pincode nodig heeft. Geef nooit je pincode door aan de helper!

  • Contactloos betalen met de bankkaart, zonder de pincode te gebruiken, is enkel
    mogelijk voor beperkte bedragen (maximaal € 25 per aankoop) en een cumulatieve
    limiet van € 50 (dus slechts 2x toe te passen en dan moet je terug een transactie
    doen met pincode).
  • Deze cumulatieve limieten kunnen verschillen van bank tot bank, en liggen soms
    hoger. Informeer bij jouw bank naar de mogelijkheden.
  • Hoe weet je dat je contactloos kunt betalen? Dat zie je aan de 4 radiogolfjes op je
    bankkaart.

(Terug)Betalingsproblemen?

Contacteer ons via brusselshelps@vgc.be . Bij financiële problemen wordt een derde partij ingeschakeld. We zoeken samen een oplossing.

Contacteer ons via brusselshelps@vgc.be en leg het probleem uit. We zoeken samen een oplossing.

Contacteer ons via brusselshelps@vgc.be en leg het probleem uit. We zoeken samen een oplossing.

Je helper doet de taak die jullie hebben afgesproken. Klusjes in huis horen daar niet bij. Vraag je helper niet bij jou binnen in huis. Dat raden we af om het risico op verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken.

Nee. Het is belangrijk dat de helper ook niet met te veel mensen in contact komt, om het risico op verspreiding van het coronavirus te beperken. Vul het formulier in om hulp te vragen voor je kennis. Wij zoeken dan een andere vrijwilliger die kan helpen.

Nee.

Nee.

Ik ben helper/vrijwilliger

  • Je bent 16 jaar of ouder.
  • Je behoort niet tot de risicogroepen: Dit zijn personen ouder dan 65 jaar, diabetici, personen met hart-, long- of nieraandoeningen, personen met een verzwakt immuunsysteem …
  • Je bent gezond, vertoont geen symptomen: hoesten, niezen, ademhalingsmoeilijkheden, koorts … 

Nee. Je helpt vrijwillig en gratis. Eventuele kosten (zoals telefoonkosten, postzegels) betaal je zelf. Vraag of accepteer zeker geen vergoeding van je hulpvrager.

Je zorgt zelf voor een postzegel en envelop. Let op: lik niet aan de postzegel.

Geen postzegels en enveloppen in huis? Via de mobiele app Mobile Postcard kun je ook postkaartjes versturen. De ontvanger krijgt een echt postkaartje in de brievenbus. Je kunt een tekening of foto uploaden als afbeelding voor de postkaart.

Je betaalt zelf de telefoon- of internetkosten.

De meeste telefoonoperators bieden speciale kortingen tijdens de coronacrisis, bv. gratis bellen naar vaste lijnen of extra beltegoed. Vraag het na bij je operator.

We hebben meer vrijwilligers dan hulpvragen. We zoeken uit welke helper het meest geschikt is om iemand te helpen, bijvoorbeeld omdat jullie in dezelfde buurt wonen. Brusselshelps blijft vraag en aanbod matchen zolang de coronacrisis duurt. We contacteren jou zeker als iemand in je buurt jouw hulp kan gebruiken. Wil je meer doen? Kijk zeker ook naar de website van het Steunpunt Vrijwilligerswerk Brussel, zij houden een actueel overzicht bij van vrijwilligerswerk tijdens deze coronacrisis, meer info op de website http://www.kenniscentrumwwz.be/elkaar-helpen-tijdens-de-coronacrisis.

Alvast bedankt voor je hulp.

Digitaal

Kan de persoon die je helpt thuisbankieren? Dan is dat de gemakkelijkste en veiligste manier om jou terug te betalen.

  • Geef je rekeningnummer aan de hulpvrager.
  • Betaal zelf in de winkel of apotheek. Neem het kassaticket mee.
  • Toon het kassaticket en vraag de hulpvrager het bedrag over te schrijven op jouw rekening.

Cash

Kan je hulpvrager niet digitaal betalen? Dank kan hij of zij ook cash betalen, met contant geld.

  • Neem het contant geld in een enveloppe aan.
  • Geef eventueel wisselgeld terug in een enveloppe of betaal het digitaal terug. 

Met bankkaart zonder pincode

Je hulpvrager kan zijn bankkaart meegeven om kleine aankopen te doen zonder dat je de pincode nodig hebt. Vraag nooit de pincode aan de hulpvrager!

  • Contactloos betalen met de bankkaart, zonder de pincode te gebruiken, is enkel
    mogelijk voor beperkte bedragen (maximaal 25€ per aankoop) en een cumulatieve
    limiet van 50€ (dus slechts 2x toe te passen en dan moet je terug een transactie
    doen met pincode).
  • Deze cumulatieve limieten kunnen verschillen van bank tot bank, en liggen soms
    hoger. Informeer bij de bank naar de mogelijkheden.
  • Hoe weet je dat je contactloos kan betalen? Dat zie je aan de 4 radiogolfjes op je
    bankkaart.

(Terug)Betalingsproblemen?

Contacteer ons via brusselshelps@vgc.be . Bij financiële problemen wordt een derde partij ingeschakeld. We zoeken samen een oplossing.

Accepteer geen geld of cadeaus. Je hebt je opgegeven als vrijwilliger. We willen voorkomen dat dit een ‘bijverdienste’ wordt voor helpers of dat hulpvragers zich verplicht voelen om iets terug te geven.

Nee. In principe moet je het aantal contacten beperken en een afstand van 1,5 meter bewaren. Als je verschillende huizen binnen gaat, loop je het risico het coronavirus ongewild mee binnen te brengen of daar op te lopen. Leg dit ook uit aan je hulpvrager.

Nee. Je doet alleen de taken die je vooraf hebt afgesproken. Bekijk voor jezelf wat mogelijk is en hou je aan de taken die op het platform vermeld worden. Als je je bijvoorbeeld hebt opgegeven om boodschappen te doen, en de hulpvrager vraagt je nu om naar de post te gaan, dan kan dat natuurlijk ook wel. Hou altijd 1,5 meter afstand, ga niet naar binnen en doe ook geen taken voor kennissen of buren van de hulpvrager.

De Gratis Vrijwilligersverzekering van ‘Vlaanderen vrijwilligt’ geldt ook voor het Brussels Hoofstedelijk Gewest. Het is een gratis basisverzekering voor mensen die vrijwilligen, nu ook in het kader van de coronacrisis voor de toegelaten activiteiten: boodschappen doen, mensen opbellen, de hond uitlaten … De verzekering bestaat uit Burgerlijke Aansprakelijkheid, Rechtsbijstand en Lichamelijke Ongevallen. Enkel activiteiten tussen 8.00 uur en 20.00 uur  zijn verzekerd. De basisprincipes vind je hier. (alleen in het Nederlands)

Opgelet: Medisch geschoold? Verpleegkundige? Dokter? Dan registreer je beter rechtstreeks bij het Agentschap Zorg en Gezondheid voor een specifieke verzekering.

De verzekering biedt geen waarborg als je besmet wordt met het coronavirus, dat is geen ongeval.
Als je al verzekerd bent via je eigen organisatie, heeft het geen zin je hier nog eens te verzekeren.
In het geval van schade zal de verzekeraar altijd het dossier, omstandigheden, onderzoeken. Dus een eventuele tussenkomst hangt af van verschillende factoren.

Ja, maar enkel als je effectief start met vrijwilligen, niet als je je alleen nog maar hebt aangemeld. Registreer je via de website https://www.vlaanderenvrijwilligt.be/vlaanderen-helpt/

Voor telefoneren, videobellen, tekenen of schrijven is geen verzekering nodig.

Beperk het aantal contacten. Het is niet de bedoeling dat jij in je eentje 10 verschillende mensen gaat helpen. Vul het formulier in om hulp te vragen als je nog iemand kent die ook hulp kan gebruiken. Wij zoeken een oplossing.

Probeer het niet zelf op te lossen. Geef het door aan ons via brusselshelps@vgc.be. Wij nemen contact op met de geschikte organisatie die jou of je hulpvrager zal contacteren.

Bij voorkeur 1 persoon. Afhankelijk van het type van hulpvraag en de intensiteit / regelmaat kan hier eventueel van afgeweken worden.

Doe het niet. Beperk het aantal contacten dat je hebt. Het is niet verstandig om in deze periode met verschillende mensen in contact te komen. Geef de vraag door aan Brusselshelps, vul het formulier in. Wij zoeken een andere helper voor die persoon.

Het BuurtPensioen is een begeleid netwerk van buren die elkaar helpen in het dagelijks leven. Zij delen graag hun expertise en willen de vrijwilligers van Brussels helps met raad en daad bijstaan.

Heb je vragen zoals:

  • Hoe verloopt dat eerste gesprek?
  • Hoe stel ik mijn grenzen: jij bepaalt als helper het ritme van de contacten.
  • Hoe ga ik om met de privégegevens?
  • Hoe ga ik om met iemand die depressieve gedachten heeft, zeker in deze tijden
  • Wat doet het verouderingsproces met iemand?  Hoe kan dit een aantal reacties en gedragingen verklaren?
  • ...

Neem contact op met projectcoördinator Charlotte Hanssens via tel. 0484 48 38 33 of mail charlotte.hanssens@kenniscentrumwwz.be

  • Laat het ons weten en blijf thuis.
  • Bel je huisarts en vermeld je symptomen. Ga niet naar de wachtzaal of naar spoed. De huisarts bepaalt via telefonisch consult of je thuis kan uitzieken of naar het ziekenhuis moet.
  • Je kunt eventueel wel nog (video)bellen of een brief of tekening sturen.

Nee. Je bent geen babysit. Beperk het aantal contacten dat je hebt, dus ook met de kinderen van je hulpvrager. Wandelen in openlucht mag met nog één extra persoon als je de afstand van 1,5 meter respecteert. Contact tussen kinderen en ouderen is af te raden. Kinderen worden meestal niet ernstig ziek van het coronavirus, maar kunnen het wel makkelijk verspreiden.

Je mag je nog verplaatsen om hulp te bieden, boodschappen te doen, naar de apotheker of de post te gaan.