Inclusieve communicatie
Hoe inclusief is je communicatie?
Inclusieve communicatie is communicatie die niemand uitsluit of kwetst. Dat betekent dat je in je taal, beeld en vorm rekening houdt met de scholingsgraad, talenkennis, sociale en culturele achtergrond, gender, handicap of beperking, neurodiversiteit van je publiek. Inclusieve communicatie gaat ook over toegankelijkheid: begrijpt je publiek je communicatie? Ontdek zelf hoe inclusief je communicatie is.
Analyseer je communicatie of volg een vorming

Checklist screening communicatie

Toegankelijk Nederlands
De checklist en gespreksleidraad helpen om na te gaan of je communicatie niemand uitsluit of kwetst en gaan in op vragen zoals
- Hou je rekening met de scholingsgraad, talenkennis, sociale en culturele achtergrond, gender, handicap of beperking, en neurodiversiteit van je publiek?
- Is je taalgebruik en beeldmateriaal inclusief en divers?
- Ben je je bewust van mogelijke drempels in je communicatie?
- Is de boodschap die je overbrengt begrijpelijk?
Je kunt deze instrumenten gebruiken bij de evaluatie of bij de ontwikkeling van je communicatieproduct.
Of het nu gaat om drukwerk zoals folders en brieven, of digitale communicatie zoals websites, video en sociale media – onze checklist en gespreksleidraad zijn toepasbaar op alle vormen.
Verschillende aspecten van communicatie komen aan bod zoals de verspreiding, vormgeving, de beelden, het taalgebruik. De instrumenten helpen je om je communicatie kritisch te bekijken.