Achtergrond
Meer en meer ouders in een kwetsbare situatie kloppen met hulpvragen aan bij het schoolpersoneel. Of scholen merken een nood aan ondersteuning op bij kinderen en ouders. De scholen fungeren als een ‘vindplaats’ van (verdoken) hulpvragen. Tegelijkertijd klinkt er vanuit de scholen de roep om hen te ondersteunen bij het opvangen van de vragen en situaties waar zij mee geconfronteerd worden. Het project ‘Welzijnsvragen op scholen’ wil hier op basis van de werkingsprincipes van het GBO antwoorden op bieden. De welzijnspartners van het GBO engageren zich om met onderwijs de handen in elkaar te slaan om samen de problematieken van ouders in kwetsbare situaties aan te pakken. Het project loopt tot 2025, waarbij een pilootfase loopt in Anderlecht, Koekelberg en Jette. In deze drie gemeentes wordt er gezocht naar good practices om de brug tussen beide sectoren te verbreden.
Onderdelen van het project
Het project bestaat onder meer uit de volgende elementen:
- Sociale permanenties op scholen door het CAW.
- Outreachende acties naar scholen door de drie kernpartners in de vorm van sociale loketten.
- Ondersteuning van het schoolpersoneel bij toeleiding naar welzijn.
- Netwerkopbouw van welzijnspartners rond de basisscholen.
- Casusbespreking tussen welzijnspartners en verdiepende samenwerking rond rechtenverkenning en -realisatie.