"Brussels helps", het solidariteitsplatform dat alle partners

25.03.2020

De VGC, Muntpunt, BRUZZ, het Brussels Gewest, de COCOF, het COCOM en de gemeenten bundelen hun krachten.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is er voortaan één platform, Brussels Helps, dat door alle overheden wordt ondersteund en dat het mogelijk maakt om tijdens de coronacrisis hulp te bieden of te vragen. Met de bedoeling om de solidariteit tussen de mensen in Brussel te versterken.

Op 18 maart lanceerden de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), Muntpunt en BRUZZ het drietalige online platform "Brussel helpt" om hulp te bieden tijdens de coronacrisis. Het doel van dit platform is om burgers samen te brengen: Brusselaars die hulp nodig hebben tijdens de coronaviruscrisis en Brusselaars die vrijwillig hulp bieden aan mensen in nood.

De krachten bundelen

De website www.brusselshelps.be verzamelt alle aanvragen. U kunt ook zien hoe u kunt bijdragen. Degenen die hulp nodig hebben, kunnen hun verzoek discreet indienen. Een backoffice coördineert Frans- en Nederlandstalige verzoeken en aanbiedingen van hulp. Het personeel zal elk verzoek om bijstand en elk aanbod onderzoeken om vrijwilligers in contact te brengen met degenen die hulp nodig hebben. BRUZZ zal helpen om de acties aan te kondigen, zowel via de radio als online.

Naar de apotheek gaan, winkelen of telefoneren

Hoe werkt het? Wie hulp nodig heeft, kan op het platform een formulier invullen. Wie hulp wil bieden, kan zich aanmelden als vrijwilliger. Een telefoontje plegen, boodschappen doen, naar de apotheek gaan, een tekening maken... alles is mogelijk.

Ook organisaties die specifieke hulp nodig hebben, zoals het maken van mondmaskers of een kinderopvangdienst, kunnen in overleg met de backoffice een bezoek brengen aan deze site.

Vragen?

VGC - Reine Nkiambote, Communicatie