De afgelopen jaren hebben de leerlingen van het Jetse Sint-Pieterscollege met hun leerkracht wetenschappen een ruimtevaartproject lopen waarbij weerballonnen de stratosfeer worden ingestuurd. Niet alleen mogen de leerlingen hun project toelichten op een symposium van het Europees Ruimtevaartagentschap (ESA), de school werd ook geselecteerd om een wetenschappelijk experiment in een baan om de aarde te brengen.
Het ESA-symposium is een jaarlijks weerkerend evenement dat sinds het begin van jaren ’70 een forum biedt voor wetenschappelijk onderzoek met sondeerraketten en weerballonnen. Het symposium gaat dit jaar door in Luzern (Zwitserland). Vier leerlingen van het Sint-Pieterscollege zonden een project in dat geselecteerd werd. Dankzij een subsidie van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) kunnen zij naar Luzern reizen om hun artikels voor te stellen aan het wetenschappelijke publiek.
Maar de school slaagde erin om ook nog een tweede project geselecteerd te krijgen. In november 2021 meldde ESA dat bedrijven, universiteiten, scholen, etc. een projectvoorstel konden indienen, dat gelanceerd zou worden op de eerste vlucht van de nagelnieuwe Ariane 6 raket.
Het Sint-Pieterscollege van Jette, dat voortbouwde op de knowhow en expertise vanuit eerdere wetenschappelijke ballonmissies, diende met succes het Peregrinus-voorstel in: een wetenschappelijk experiment dat de sterkte van het aardmagnetisch veld en de intensiteit van de X- en Gammastraling in de ruimte moet gaan opmeten.
Brussels minister Sven Gatz, in de VGC bevoegd voor Onderwijs en Scholenbouw, is trots op de leerlingen en leerkrachten van het Sint Pieterscollege: “De ruimtevaartprojecten van de school blinken steevast uit in ambitie. Sinds jaren zet de school in op STEM en bedenkt ze met succes educatieve experimenten die met weerballonen van het KMI de stratosfeer worden ingestuurd. Zo kon het college al heel wat expertise opbouwen, want nooit eerder bracht een secundaire school in Europa een experiment in een baan om de Aarde.”
De VGC voorziet ook hier in een subsidie zodat enkele betrokken leerlingen persoonlijk aanwezig kunnen zijn bij de lancering van de raket. “Een experiment in een baan om de aarde brengen is zelfs voor een universiteit een uitzonderlijke gebeurtenis. Dat een secundaire school dat kan waarmaken, toont aan dat er in Brussel hoogstaand onderwijs wordt verstrekt, waar jongeren unieke kansen krijgen om hun passie voor wetenschap en technologie waar te maken”, aldus een fiere minister.