Schrijf je via onderstaand formulier in voor de activiteiten voor secundair onderwijs van de Erfgoedweek van 17 en 28 april 2023. JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit formulier te kunnen gebruiken. Huidige Erfgoedklasbakken Activiteiten op locatie Contactgegevens Complete Formule 1: Erfgoedklasbakken Geef een uur aan cultuur! Zoek je graag naar verbanden tussen jouw school en het culturele-maatschappelijke veld? Ben je geïnteresseerd in hoe erfgoed een rol kan spelen bij zowat elk schoolvak? Laat dan één uur lang een erfgoedklasbak jouw klas overnemen. KADOC - Berberi. Film en Amazigh-erfgoed Erfgoed bestaat in vele vormen en kleuren, is vaak identiteitsvormend en nodigt uit tot kritische reflecties. Aan de hand van de vertoning van ‘Berberi’, een documentaire over de Imazighen of ‘Berbers’ in Noord-Afrika uit de filmcollectie van de Witte Paters, een Vlaams erfgoedtopstuk, leggen de klasbakken eerst uit wat erfgoed inhoudt en wordt de missiefilm historisch gekaderd. Met die instrumenten in de hand krijgen de leerlingen voor de vertoning van de film een tweeledige opdracht: enerzijds het detecteren van verschillende uitingsvormen van het Amazigh-erfgoed en anderzijds kritisch reflecteren over de missiefilm als medium. In het afsluitende deel staan we stil bij de betekenis van zulke films, gemaakt door ‘buitenstaanders’, voor gemeenschappen met een voornamelijk orale traditie en leggen we erfgoedverbanden met de leefwereld van de leerlingen. Type activiteit: lezing Geschikt voor: 3de graad gewoon-secundair-onderwijs ASO, TSO Toegankelijkheid: geheel Duur: 2 lesuren Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -- Geen tijdslots te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen CAVA - The internet is forever. Or is it? Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven, we communiceren alsmaar meer met een post of een story. Wat gebeurt er met al die informatie nadat we op post drukken? Wat geven we onwetend nog meer prijs? Blijft al die data echt voor altijd beschikbaar en online? Zullen we ooit meer over het leven in de jaren 1920 weten dan in de jaren 2020? Denk mee na over alle informatie die we in sociale media stoppen, hoe standvastig of betrouwbaar die is en hoe we er in de toekomst beroep op kunnen doen. Type activiteit: lessenreeks Geschikt voor: 2de en 3de graad gewoon-secundair-onderwijs Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdsbestek dat voor u past en dien uw aanvraag in: - Geen -Ma 17.04.2023 – tussen 13 en 15 uurDi 18.04.2023 – tussen 10 en 13 uurWo 19.04.2023 - tussen 10 en 12 uurWo 19.04.2023 - tussen 13 en 15 uur Geen tijdslots te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen Museum van de Nationale Bank van België – Beestig geld Tijdens het lesuur neemt een van onze gidsen de klas mee naar de wereld van het geld en betaalmiddelen. Aan de hand van actieve en luchtige opdrachten leren we de leerlingen over de verschillende vormen die geld kan aannemen. Wat is het verschil tussen een munt en een biljet? Waarom staan er afbeeldingen op munten? Daarnaast komen de leerlingen ook in contact met goederengeld, betaalmiddelen die ooit gebruikt werden ergens op onze wereld en niet bestaan uit munten of biljetten. Omdat het thema van de Erfgoeddag en -week ‘beestig’ is, zullen we tijdens het lesuur dieper ingaan op de link tussen dieren en betaalmiddelen. Type activiteit: workshop Geschikt voor: buitengewoon secundair onderwijs (8-14 jaar) Aantal plaatsen: per tijdslot is er 1 lesgever beschikbaar. Deze kan op dezelfde school ingezet worden voor 1 of meerdere lessen binnen het beschikbare slot. Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdsbestek dat voor u past en dien uw aanvraag in: - Geen - Geen tijdslots te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen FARO - Schrijf de ultieme (museum)tekst! Fronsende wenkbrauwen of een geeuwaanval tijdens je bezoek aan het museum? Zeker weten: snedige, sprekende museumteksten schrijven is een kunst. De ideale zaaltekst of beschrijving bij een werk leest als een trein en nodigt je als bezoeker uit om (nog) beter te kijken. In deze schrijfworkshop gaan we kappen, schaven, vijlen, darlings killen en nog veel meer. Het doel? Een heerlijk heldere tekst! Type activiteit: lessenreeks Geschikt voor: secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs-DKO (12-18 jaar) Aantal plaatsen: geen maximum Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -- Geen tijdsloten te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen Train World - Musea, productontwikkeling en zorg Wat kan een museum doen voor mensen met een verstandelijke leerstoornis of beperking? Is dat een onmogelijke opdracht? Met welke partners werkt een museum daarvoor samen? Wat is de rol van het zorgpersoneel? Tijdens de les gaan we in op het traject Multisenso Rail, een nieuw pakket van Train World voor iedereen, maar ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke handicap. Type activiteit: lessenreeks Geschikt voor: secundair onderwijs (15-18 jaar) Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Di 18.04.2023 – tussen 10 en 16 uurWo 19.04.2023 – tussen 10 en 16 uurVr 21.04.2023 – tussen 10 en 16 uurMa 24.04.2023 – tussen 10 en 16 uurDi 25.04.2023 – tussen 10 en 16 uurWo 26.04.2023 – tussen 10 en 16 uurDo 27.04.2023 – tussen 10 en 16 uurVr 28.04.2023 – tussen 10 en 16 uur Geen tijdslots te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen Train World - Hoe verkoop je een museum? Staan musea en bedrijven ver van elkaar of is een museum een bedrijf op zich? Doet een museum aan productontwikkeling en marktonderzoek? Heeft een museum kosten? Kan een museum überhaupt winst maken? Zijn de ticketprijzen nattevingerwerk? En wat is de rol van communicatie? Tijdens dit klasbakuur kijken de leerlingen met een nuchtere bedrijfseconomische bril naar een museum. Type activiteit: lessenreeks Geschikt voor: secundair onderwijs (15-18 jaar). Het is een les vooral studenten economie in het secundair onderwijs, tweede en derde graad. Aantal plaatsen: voor- en namiddag mogelijk. Maximum twee keer per dag. Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Ma 17.04.2023 – tussen 10 en 12 uurMa 17.04.2023 – tussen 12 en 16 uurDi 18.04.2023 – tussen 10 en 12 uur Di 18.04.2023 – tussen 12 en 16 uurWo 19.04.2023 – tussen 10 en 12 uurWo 19.04.2023 – tussen 12 en 16 uurDo 20.04.2023 – tussen 10 en 12 uurDo 20.04.2023 – tussen 12 en 16 uurVr 21.04.2023 – tussen 10 en 12 uurVr 21.04.2023 – tussen 12 en 16 uurMa 24.04.2023 – tussen 10 en 12 uurMa 24.04.2023 – tussen 12 en 16 uurDi 25.04.2023 – tussen 10 en 12 uurDi 25.04.2023 – tussen 12 en 16 uurWo 26.04.2023 – tussen 10 en 12 uurWo 26.04.2023 – tussen 12 en 16 uurDo 27.04.2023 – tussen 10 en 12 uurDo 27.04.2023 – tussen 12 en 16 uurVr 28.04.2023 – tussen 10 en 12 uurVr 28.04.2023 – tussen 12 en 16 uur Geen tijdslots te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen FARO - Maak het ultieme schooltijdschrift Elke school is een microkosmos waarin 1.001 verhalen te sprokkelen zijn, en vast nog veel meer. Boeiende verhalen over gisteren, vandaag én morgen. Maar hoe kan je die goed en efficiënt vatten in het schooltijdschrift? Tijdens een redactieraad met de klas ga je op zoek naar rubrieken, thema's en artikels. En krijg je meteen ook wat tips over vormgeving die het lezen bevordert. Type activiteit: lessenreeks Geschikt voor: secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs-DKO (12-18 jaar) Aantal plaatsen: geen maximum Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen - Geen tijdslots te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen FARO - (Historische) strips als bron "Strips, ach! Fijn vermaak voor de kinderen, niet? Toch schuilt er - in weerwil van deze aanname - heel wat onder het oppervlak van dit populaire (en vaak verguisde) literaire genre. Strips bieden immers een fascinerende spiegel van de tijd waarin ze gemaakt werden. In deze les over beeldvorming, taal en propaganda fileren en bespreken we samen een aantal causes célèbres uit de stripgeschiedenis. Type activiteit: lessenreeks Geschikt voor: secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs-DKO (12-18 jaar) Aantal plaatsen: geen maximum Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen - Geen tijdslots te zien? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen Volgende →