Schrijf je via onderstaand formulier in voor de activiteiten voor basisonderwijs van de Erfgoedweken van 15 tot 26 april 2024. JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit formulier te kunnen gebruiken. Huidige Erfgoedklasbakken Activiteiten op locatie Contactgegevens Complete Formule 1: Erfgoedklasbakken Geef een uur aan cultuur! Zoek je graag naar verbanden tussen jouw school en het culturele-maatschappelijke veld? Ben je geïnteresseerd in hoe erfgoed een rol kan spelen bij zowat elk schoolvak? Laat dan één uur lang een erfgoedklasbak jouw klas overnemen. AMVB – Ontdek je lokale sport- en cultuurverenigingen VOLZET Het AMVB (archief en museum voor het Vlaams leven te Brussel) archiveert erfgoed van verschillende Brusselse sport- en cultuurverenigingen. Maar wat wil dat nu precies zeggen? Zijn jouw leerlingen verzot op sport of zitten er een paar bij de scouts? Of gaat er iemand elke week naar de dansles? Kinderen hebben een breed verenigingsleven en het maakt vaak een groot deel uit van hun leven. In deze les komen we graag tonen hoe er vroeger aan het verenigingsleven werd gedaan. We nemen daarbij allerlei materiaal uit het AMVB (vlaggen, bekers, logo's, foto's, video's, geluidmateriaal) mee naar de les. Wat herkennen ze? Na een korte dialoog, mogen de kinderen zelf aan de slag en mogen ze hun eigen sport- of cultuurverenigingsembleem maken. Wij hebben er alvast veel zin in! Type activiteit: workshop Geschikt voor: 2de en 3de graad gewoon basisonderwijs Toegankelijkheid: geheel Aantal plaatsen: 1 klas Duur: 2 uur Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -/ Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Broodhuis – Gezelschapsspel Bruskwer Speel het reuzenganzenbord Bruskwer met onze gids in de klas! Op een speelse manier ontdekken de leerlingen het mooiste plein van Brussel. Niet alleen de Grote Markt, maar ook zijn mooie huizen en de gilden die er vroeger in verbleven komen aan bod. Via allerlei leuke opdrachten (uitbeelden, tekenen, quizvragen...) komt de geschiedenis van dit beroemde plein helemaal tot leven. Type activiteit: gezelschapsspel Geschikt voor: derde graad gewoon basisonderwijs (9-12 jaar) Aantal plaatsen: 1 klas, max 25 personen Toegankelijkheid: geheel Duur: 1 uur Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Ma 15.04.2024 - tussen 9 en 16 uur Wo 17.04.2024 - tussen 9 en 12 uurDo 18.04.2024 - tussen 9 en 16 uurMa 22.04.2024 - tussen 9 en 16 uurWo 24.04.2024 - tussen 9 en 12 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven – Vrijzinnig tijdreizen met CAVA! Altijd al willen weten wat een archief is, wat je er kan vinden en wat je ermee kan doen? We organiseren sessies voor NCZ-leerlingen uit het lager onderwijs in Vlaanderen en Brussel. Gedurende één lesuur wordt er aan de hand van archiefstukken ingegaan op wat een archief doet en waarom het bewaren van het verleden interessant kan zijn. Daarna gaan we een tijdscapsule van de klas maken! Daarna gaat de tijdscapsule met ons mee en wordt hij voor 5 jaar bewaard in ons archiefdepot. Type activiteit: lessenreeks Geschikt voor: gewoon basisonderwijs (8-12 jaar) Aantal plaatsen: afhankelijk van de grootte van de klas Locatie: school dient makkelijk te bereiken zijn via openbaar vervoer Toegankelijkheid: Als leerlingen niet kunnen tekenen of schrijven, kunnen we gemakkelijk de opdracht aanpassen of laten samenwerken in groepjes, zodat iedereen kan deelnemen. Duur: 1 uur Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Ma 15.04.2024 - tussen 12 en 17 uur Di 16.04.2024 – tussen 8 en 12 uur Do 18.04.2024 - tussen 8 en 12 uur Di 23.04.2024 - tussen 8 en 12 uurDi 23.04.2024 - tussen 12 en 17 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Design Museum Brussels – Thuis Museum Platenspelers, televisies, lampen, stoelen en tafels: ze staan vandaag veilig opgeborgen of zorgvuldig tentoongesteld in het design museum. Toch maakten deze ooit deel uit van een alledaags interieur, en dat doen ze vandaag nog steeds. Als stille getuigen vertellen deze gebruiksvoorwerpen een verhaal over hoe mensen vroeger leefden en wat ze mooi vonden. Stel je nu eens voor dat een voorwerp van bij jouw thuis plots in het museum zou staan, welke verhalen zou het vertellen? Laten we, ter gelegenheid van de Erfgoedweken, samen een antwoord zoeken op wat voor ieder van ons van een huis een thuis maakt door samen creatief aan de slag te gaan. Samen creëren we gedurende een Klasbakuur een ‘Thuis Museum’, een collectie designobjecten die de diversiteit van onze smaken en verhalen weerspiegelt. Type activiteit: workshop Geschikt voor: gewoon basisonderwijs (6-12 jaar) Aantal plaatsen:1 klas, actieve deelname van de leerkracht Toegankelijkheid: geheel Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen - Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Museum van de Nationale bank van België – Van schelpen tot de euro, de geschiedenis van het geld. In onze klasbakken spitsen we ons toe op scholen of klasgroepen die het museum minder snel bereiken. Daarom zetten we ons in om ook bezoeken te brengen aan het buitengewoon onderwijs of OKAN-klassen. Tijdens het lesuur neemt een van onze gidsen de klas mee naar de wereld van het geld en betaalmiddelen. Aan de hand van actieve en ludieke opdrachten leren de leerlingen over de verschillende vormen die geld kan aannemen. Hoe zagen munten er vroeger uit? Waarom staan er afbeeldingen op munten? Hoe zien onze eurobiljetten eruit? Welke biljetten werden er vroeger gebruikt in België? De leerlingen komen ook in contact met goederengeld, betaalmiddelen die ooit gebruikt werden ergens op de wereld en die er anders uitzien dan munten of biljetten. Type activiteit: workshop Geschikt voor: derde graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar), onthaalonderwijs-voor-anderstalige-nieuwkomers (OKAN), buitengewoon-basisonderwijs Aantal plaatsen: max 25 personen per klas Toegankelijkheid: Personen met ASS (Autisme), Personen met een fysieke beperking, Personen met een psychische beperking, Personen met een verstandelijke beperking Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen - Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas FARO - Thuiskomen in jezelf: een workshop slow art (volzet) In deze workshop leggen we de focus op de zorg voor onszelf. Want wanneer we goed voor onszelf zorgen, is het ook veel makkelijker om anderen bij te staan. Onder de noemer van slow art, vertragen we, gaan we op in het moment, en gebruiken onze verschillende zintuigen. We gaan actief aan de slag: te starten met meditatieve oefeningen om helemaal in het moment te komen, we duiken er verder in met de gezamenlijke bespreking van een kunstwerk. Tenslotte gaan we met enkele creatieve technieken onze hersenen op een leuke manier uitdagen. Type activiteit: workshop Geschikt voor: derde graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar), onthaalonderwijs-voor-anderstalige nieuwkomers (OKAN) Plaats: Deze workshop kan doorgaan in de school. Graag een lokaal waar voldoende ruimte is om: - individueel te zitten (bank en stoel) - gezamenlijk bij een kunstwerk te kunnen staan. Toegankelijkheid: Personen met ASS (Autisme), Personen met een fysieke beperking. De workshop is talig: instructies worden auditief gebracht. Duur: 1 lesuur Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Train World – Spoorwegerfgoed in de klas Wat gebeurt er met het erfgoed van de Belgische Spoorwegen? Waarom heeft de NMBS een museum met de naam Train World? Wat doen de collectiebeheerders van Train World? De kinderen kruipen tijdens een actieve workshop in de huid van een collectiebeheerder. Ze nemen foto’s van objecten, beschrijven die en gaan na hoe een object het best bewaard wordt. Type activiteit: workshop Geschikt voor: Gewoon-basisonderwijs (7-12 jaar) Aantal plaatsen: 1 klas per workshop Toegankelijkheid: geheel Duur: één lesuur tot 90 minuten Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Ma 15.04.2024 – tussen 13 en 16 uur Di 16.04.2024 - tussen 9 en 12 uur Di 16.04.2024 – tussen 13 en 16 uurDo 18.04.2024 - tussen 9 en 12 uurVr 19.04.2024 - tussen 9 en 12 uurVr 19.04.2024 – tussen 13 en 16 uurMa 22.04.2024 - tussen 9 en 12 uurMa 22.04.2024 – tussen 13 en 16 uurDi 23.04.2024 – tussen 9 en 12 uurDo 25.04.2024 - tussen 9 en 12 uurDo 25.04.202 – tussen 13 en 16 uurVr 26.04.2024 – tussen 13 en 16 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas VRT – De radio en televisie van de publieke omroep bij je thuis Kan je je nog een wereld inbeelden zonder radio of televisie? Wij niet, maar onze (over)grootouders maakten dit echt nog mee. Na de radio in 1930 werd het televisietoestel in 1953 het middelpunt in onze huiskamers. In volle bewondering kon je ineens naar bewegende zwartwit-beelden bij je thuis kijken. Hoe zagen die eerste radio's en televisies eruit? Wat kon je toen horen en zien? En luisteren en kijken we nu nog op dezelfde manier? Onze erfgoedklasbakken komen naar de klas om via een interactieve workshop een blik te werpen op het verleden. En wie weet zijn jullie wel de ‘zieners’ voor de radio en televisie van de toekomst? Type activiteit: workshop Geschikt voor: tweede en derde graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar) Aantal plaatsen: 1 klas Toegankelijkheid: leerlingen luisteren, kijken en voelen Duur: 1 lesuur Opmerking: er is de mogelijkheid om op een voormiddag 2 klassen in dezelfde school te doen. Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen - Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas CEMPER - Al zingend leren over immaterieel erfgoed Zing jij graag met je klas? En ben je wel eens op zoek naar nieuwe inspiratie? CEMPER, Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed, verzamelde 100 kinderliedjes in een boek. Zo hopen we dat dit immaterieel erfgoed niet verloren gaat en dat kinderen ze uit volle borst blijven zingen. Klinkt dit als muziek in je oren? Dan kom ik samen met het boek naar je klas zodat jouw leerlingen alles kunnen ontdekken over deze traditie. Weten je leerlingen al dat erfgoed niet enkel oude stoffige objecten zijn? Met het boek leren ze op een toegankelijke manier over culturen, diversiteit en duurzaamheid. We combineren zingen en vertellen en zo leren jouw leerlingen zonder het te beseffen! Waar mogelijk kunnen we werken rond een thema van jouw lessen. Contacteer me en we maken verder plannen. Alvast een inkijkje in ons boek? Dan vind je hier meer informatie: https://cemper.be/publicatie-kinderliedjes Type activiteit: workshop Geschikt voor: kleuter en lager gewoon basisonderwijs Toegankelijkheid: geheel Duur: standaard 1 lesuur, als je graag verder ingaat op een thema moet je 2 lesuren rekenen Inschrijven via: debora.plouy@cemper.be Reynaertgenootschap vzw - Aan het hof van koning Nobel Aan het hof van koning Nobel komen alle dieren samen voor een feest. Maar een dier ontbreekt: Reynaert de vos. Ga mee op pad naar burcht Malpertuus, ontdek waarom de vos zich niet aan het hof durft te vertonen en hoe het verhaal verder loopt. Je komt alles te weten aan de hand van een fraaie set kamishibaivertelplaten. De vertelling kan uitgebreid worden met een workshop. Type activiteit: vertelling Geschikt voor: 3de graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar) Toegankelijkheid: geheel Aantal plaatsen: 1 klas Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Ma 15.04.2024 – tussen 9 en 16 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Volgende →