Inschrijving Erfgoedweken - Basisonderwijs

Schrijf je via onderstaand formulier in voor de activiteiten voor basisonderwijs van de Erfgoedweken van 15 tot 26 april 2024.

  • Huidige Erfgoedklasbakken
  • Activiteiten op locatie
  • Contactgegevens
  • Complete

Formule 1: Erfgoedklasbakken

Geef een uur aan cultuur! Zoek je graag naar verbanden tussen jouw school en het culturele-maatschappelijke veld? Ben je geïnteresseerd in hoe erfgoed een rol kan spelen bij zowat elk schoolvak? Laat dan één uur lang een erfgoedklasbak jouw klas overnemen. 
AMVB – Ontdek je lokale sport- en cultuurverenigingen
Het AMVB (archief en museum voor het Vlaams leven te Brussel) archiveert erfgoed van verschillende Brusselse sport- en cultuurverenigingen. Maar wat wil dat nu precies zeggen? Zijn jouw leerlingen verzot op sport of zitten er een paar bij de scouts? Of gaat er iemand elke week naar de dansles?  Kinderen hebben een breed verenigingsleven en het maakt vaak een groot deel uit van hun leven. In deze les komen we graag tonen hoe er vroeger aan het verenigingsleven werd gedaan. We nemen daarbij allerlei materiaal uit het AMVB (vlaggen, bekers, logo's, foto's, video's, geluidmateriaal) mee naar de les. Wat herkennen ze? Na een korte dialoog, mogen de kinderen zelf aan de slag en mogen ze hun eigen sport- of cultuurverenigingsembleem maken. Wij hebben er alvast veel zin in!

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: 2de en 3de graad gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: geheel
  • Aantal plaatsen: 1 klas 
  • Duur: 2 uur
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Broodhuis – Gezelschapsspel Bruskwer
Speel het reuzenganzenbord Bruskwer met onze gids in de klas! Op een speelse manier ontdekken de leerlingen het mooiste plein van Brussel. Niet alleen de Grote Markt, maar ook zijn mooie huizen en de gilden die er vroeger in verbleven komen aan bod. Via allerlei leuke opdrachten (uitbeelden, tekenen, quizvragen...) komt de geschiedenis van dit beroemde plein helemaal tot leven.

 

  • Type activiteit: gezelschapsspel
  • Geschikt voor: derde graad gewoon basisonderwijs (9-12 jaar) 
  • Aantal plaatsen: 1 klas, max 25 personen
  • Toegankelijkheid: geheel
  • Duur: 1 uur
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven – Vrijzinnig tijdreizen met CAVA!

Altijd al willen weten wat een archief is, wat je er kan vinden en wat je ermee kan doen? We organiseren sessies voor NCZ-leerlingen uit het lager onderwijs in Vlaanderen en Brussel. 
Gedurende één lesuur wordt er aan de hand van archiefstukken ingegaan op wat een archief doet en waarom het bewaren van het verleden  interessant kan zijn. Daarna gaan we een tijdscapsule van de klas maken! Daarna gaat de tijdscapsule met ons mee en wordt hij voor 5 jaar bewaard in ons archiefdepot.

 

  • Type activiteit: lessenreeks
  • Geschikt voor: gewoon basisonderwijs (8-12 jaar)
  • Aantal plaatsen: afhankelijk van de grootte van de klas 
  • Locatie: school dient makkelijk te bereiken zijn via openbaar vervoer 
  • Toegankelijkheid: Als leerlingen niet kunnen tekenen of schrijven, kunnen we gemakkelijk de opdracht aanpassen of laten samenwerken in groepjes, zodat iedereen kan deelnemen.
  • Duur: 1 uur
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Design Museum Brussels – Thuis Museum
Platenspelers, televisies, lampen, stoelen en tafels: ze staan vandaag veilig opgeborgen of zorgvuldig tentoongesteld in het design museum. Toch maakten deze ooit deel uit van een alledaags interieur, en dat doen ze vandaag nog steeds. Als stille getuigen vertellen deze gebruiksvoorwerpen een verhaal over hoe mensen vroeger leefden en wat ze mooi vonden. Stel je nu eens voor dat een voorwerp van bij jouw thuis plots in het museum zou staan, welke verhalen zou het vertellen? Laten we, ter gelegenheid van de Erfgoedweken, samen een antwoord zoeken op wat voor ieder van ons van een huis een thuis maakt door samen creatief aan de slag te gaan. Samen creëren we gedurende een Klasbakuur een ‘Thuis Museum’, een collectie designobjecten die de diversiteit van onze smaken en verhalen weerspiegelt.  

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: gewoon basisonderwijs (6-12 jaar)
  • Aantal plaatsen:1 klas, actieve deelname van de leerkracht 
  • Toegankelijkheid: geheel
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Museum van de Nationale bank van België – Van schelpen tot de euro, de geschiedenis van het geld.
In onze klasbakken spitsen we ons toe op scholen of klasgroepen die het museum minder snel bereiken. Daarom zetten we ons in om ook bezoeken te brengen aan het buitengewoon onderwijs of OKAN-klassen. Tijdens het lesuur neemt een van onze gidsen de klas mee naar de wereld van het geld en betaalmiddelen. Aan de hand van actieve en ludieke opdrachten leren de leerlingen over de verschillende vormen die geld kan aannemen. Hoe zagen munten er vroeger uit? Waarom staan er afbeeldingen op munten? Hoe zien onze eurobiljetten eruit? Welke biljetten werden er vroeger gebruikt in België? De leerlingen komen ook in contact met goederengeld, betaalmiddelen die ooit gebruikt werden ergens op de wereld en die er anders uitzien dan munten of biljetten.  

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: derde graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar), onthaalonderwijs-voor-anderstalige-nieuwkomers (OKAN), buitengewoon-basisonderwijs 
  • Aantal plaatsen: max 25 personen per klas
  • Toegankelijkheid: Personen met ASS (Autisme), Personen met een fysieke beperking, Personen met een psychische beperking, Personen met een verstandelijke beperking
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
FARO - Thuiskomen in jezelf: een workshop slow art
In deze workshop leggen we de focus op de zorg voor onszelf. Want wanneer we goed voor onszelf zorgen, is het ook veel makkelijker om anderen bij te staan. Onder de noemer van slow art, vertragen we, gaan we op in het moment, en gebruiken onze verschillende zintuigen. We gaan actief aan de slag: te starten met meditatieve oefeningen om helemaal in het moment te komen, we duiken er verder in met de gezamenlijke bespreking van een kunstwerk. Tenslotte gaan we met enkele creatieve technieken onze hersenen op een leuke manier uitdagen.

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: derde graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar), onthaalonderwijs-voor-anderstalige nieuwkomers (OKAN)
  • Plaats: Deze workshop kan doorgaan in de school. Graag een lokaal waar voldoende ruimte is om: - individueel te zitten (bank en stoel) - gezamenlijk bij een kunstwerk te kunnen staan.
  • Toegankelijkheid: Personen met ASS (Autisme), Personen met een fysieke beperking. De workshop is talig: instructies worden auditief gebracht. 
  • Duur: 1 lesuur
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Train World – Spoorwegerfgoed in de klas
Wat gebeurt er met het erfgoed van de Belgische Spoorwegen? Waarom heeft de NMBS een museum met de naam Train World? Wat doen de collectiebeheerders van Train World? De kinderen kruipen tijdens een actieve workshop in de huid van een collectiebeheerder. Ze nemen foto’s van objecten, beschrijven die en gaan na hoe een object het best bewaard wordt.

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: Gewoon-basisonderwijs (7-12 jaar)
  • Aantal plaatsen: 1 klas per workshop
  • Toegankelijkheid: geheel
  • Duur: één lesuur tot 90 minuten
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
VRT – De radio en televisie van de publieke omroep bij je thuis
Kan je je nog een wereld inbeelden zonder radio of televisie? Wij niet, maar onze (over)grootouders maakten dit echt nog mee. Na de radio in 1930 werd het televisietoestel in 1953 het middelpunt in onze huiskamers. In volle bewondering kon je ineens naar bewegende zwartwit-beelden bij je thuis kijken. Hoe zagen die eerste radio's en televisies eruit? Wat kon je toen horen en zien? En luisteren en kijken we nu nog op dezelfde manier? Onze erfgoedklasbakken komen naar de klas om via een interactieve workshop een blik te werpen op het verleden. En wie weet zijn jullie wel de ‘zieners’ voor de radio en televisie van de toekomst?

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: tweede en derde graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar)
  • Aantal plaatsen: 1 klas
  • Toegankelijkheid: leerlingen luisteren, kijken en voelen
  • Duur: 1 lesuur

Opmerking: er is de mogelijkheid om op een voormiddag 2 klassen in dezelfde school te doen.

Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
CEMPER - Al zingend leren over immaterieel erfgoed

Zing jij graag met je klas? En ben je wel eens op zoek naar nieuwe inspiratie? CEMPER, Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed, verzamelde 100 kinderliedjes in een boek. Zo hopen we dat dit immaterieel erfgoed niet verloren gaat en dat kinderen ze uit volle borst blijven zingen. Klinkt dit als muziek in je oren? Dan kom ik samen met het boek naar je klas zodat jouw leerlingen alles kunnen ontdekken over deze traditie. Weten je leerlingen al dat erfgoed niet enkel oude stoffige objecten zijn? Met het boek leren ze op een toegankelijke manier over culturen, diversiteit en duurzaamheid. We combineren zingen en vertellen en zo leren jouw leerlingen zonder het te beseffen! Waar mogelijk kunnen we werken rond een thema van jouw lessen. Contacteer me en we maken verder plannen. Alvast een inkijkje in ons boek? Dan vind je hier meer informatie: https://cemper.be/publicatie-kinderliedjes

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: kleuter en lager gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: geheel
  • Duur: standaard 1 lesuur, als je graag verder ingaat op een thema moet je 2 lesuren rekenen

Inschrijven via: debora.plouy@cemper.be

Reynaertgenootschap vzw - Aan het hof van koning Nobel

Aan het hof van koning Nobel komen alle dieren samen voor een feest. Maar een dier ontbreekt: Reynaert de vos. Ga mee op pad naar burcht Malpertuus, ontdek waarom de vos zich niet aan het hof durft te vertonen en hoe het verhaal verder loopt. Je komt alles te weten aan de hand van een fraaie set kamishibaivertelplaten. De vertelling kan uitgebreid worden met een workshop.

 

  • Type activiteit: vertelling 
  • Geschikt voor: 3de graad gewoon basisonderwijs (10-12 jaar)
  • Toegankelijkheid: geheel
  • Aantal plaatsen: 1 klas 
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.