Inschrijving Erfgoedweken - Basisonderwijs

Schrijf je via onderstaand formulier in voor de activiteiten voor basisonderwijs van de Erfgoedweken van 21 april tot 2 mei 2025.

  • Huidige Erfgoedklasbakken
  • Activiteiten op locatie
  • Contactgegevens
  • Complete

Formule 1: Erfgoedklasbakken

Geef een uur aan cultuur! Zoek je graag naar verbanden tussen jouw school en het culturele-maatschappelijke veld? Ben je geïnteresseerd in hoe erfgoed een rol kan spelen bij zowat elk schoolvak? Laat dan één uur lang een erfgoedklasbak jouw klas overnemen. 

AMVB (Archief en Museum voor het Vlaams leven te Brussel) – De speelplaats van het verleden (VOLZET)

Vroeger was de speelplaats een plek vol leven, gelach en beweging. Geen smartphones of tablets, maar eenvoudige spelletjes die de creativiteit en handigheid van kinderen op de proef stelden. Hier ontdekten kinderen hoe een dobbelsteen kon bepalen wie de volgende knikker mocht rollen, hoe hinkelen de balans op de proef stelde, of hoe je met een scherp oog en een vaste hand de kegels kon omgooien.
 

Tijdens deze klasbak keren we gedurende twee uur lang terug naar die tijd. We transformeren de speelplaats tot een arena van nostalgie en spelplezier. Samen duiken we in de wereld van kinderspelen van vroeger en beleven we hoe het was om op de koer van toen te spelen. Het enige wat je nodig hebt, is enthousiasme en een vleugje nieuwsgierigheid. Wij brengen het materiaal mee. Zet je schrap, want de speelplaats komt weer tot leven!

Op naar de spelletjes van toen – wie doet er mee?

 

  • Type activiteit: spel & quiz
  • Geschikt voor: 4de t.e.m. 6de leerjaar gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: fysieke activiteit, motorische vaardigheden
  • Plaats: buiten, op de speelplaats
  • Aantal plaatsen: max. 25 deelnemers 
  • Duur: 2 uur
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. 

Heb je liever dat we voor of na de erfgoedweken langskomen? Dat kan ook, neem contact op met stephanie@amvb.be. 
AMVB (Archief en Museum voor het Vlaams leven te Brussel) – Verenigd in Erfgoed: Sport en Cultuur hobby’s in Brussel
Brussel is een stad vol verhalen, tradities en verenigingen die het dagelijkse leven kleur geven. Misschien ga je zelf wel naar de voetbaltraining, speel je in een band, of doe je mee aan theater of dans. Dit soort activiteiten lijkt heel gewoon, maar ze maken deel uit van iets groters: het verenigingsleven dat onze stad al generaties lang verbindt.
Tijdens deze les nemen we een kijkje in de wereld van lokale sport- en cultuurverenigingen. We ontdekken wat deze vroegere verenigingen betekenen voor Brussel en waarom ze zo belangrijk zijn. Met beelden, objecten en symbolen van verenigingen meegenomen uit ons archief verkennen we samen wat ons erfgoed zo bijzonder maakt.
Daarna is het aan de leerlingen: we ontwerpen samen in kleine groepjes nieuwe combi-emblemen die de kleuren, logo's en symbolen bevatten van hun hobby.
Door creatief aan de slag te gaan, ontdekken de kinderen elkaars hobby's, logo's en symbolen en leren ze meer over cultureel erfgoed en dat ze er zelf nu al deel van uitmaken.

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: 4de t.e.m. 6de leerjaar gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: volledig
  • Aantal plaatsen: max. 25 deelnemers 
  • Duur: 2 uur
     

Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. 


 Heb je liever dat we voor of na de erfgoedweken langskomen? Dat kan ook, neem contact op met stephanie@amvb.be.

Broodhuis - Manneken-Pis Challenge
Onze gids daagt de leerlingen uit in de klas tijdens een spannend gezelschapsspel.
De uitgebreide collectie kostuums van Manneken-Pis is het doelwit van een bende dieven. Om de diefstal van de kostuums te stoppen, zullen de leerlingen hun kennis van het beroemde standbeeld moeten gebruiken. Manneken-Pis Challenge is een semi-coöperatief spel dat ook het geheugen van de leerlingen op de proef stelt.

 

  • Type activiteit: spel & quiz
  • Geschikt voor: 4de, 5de en 6de leerjaar gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: cognitieve en motorische vaardigheden 
  • Aantal plaatsen: max. 25 leerlingen, max. 6 erfgoedklasbakken
  • Duur: 50 minuten (1 lesuur) 
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven (CAVA) – Tijdreizen met CAVA (VOLZET)
Altijd al willen weten wat een archief is, wat je er kan vinden en wat je ermee kan doen?
Van maandag 21 april tot en met vrijdag 2 mei komen we naar je toe! In het kader van Erfgoedweken organiseren we lessen voor leerlingen uit het lager en middelbaar onderwijs in Vlaanderen en Brussel.
CAVA stelt tijdens de Erfgoedweken graag de Erfgoedklasbak voor getiteld ‘Tijdreizen met CAVA’.
Aan de hand van voorwerpen, foto's, filmpjes en andere archiefstukken wordt tijdens één lesuur samen met de leerlingen gekeken wat een archief doet en waarom het bewaren van het verleden ook voor hen interessant kan zijn.
We willen tijdens de Erfgoedweken leerlingen de kans geven kennis te laten maken met ons archief. Ze krijgen ook de kans om zelf deel te nemen aan het opbouwen van een kleine tijdscapsule voor hun klas.

 

  • Type activiteit: workshop 
  • Geschikt voor: 1ste t.e.m. 6de leerjaar gewoon basisonderwijs  
  • Toegankelijkheid: volledig 
  • Aantal plaatsen: 1 klas per erfgoedklasbak, max. 20 tot 30 leerlingen 
  • Duur: 1 lesuur (50 minuten), mogelijkheid tot 2 lesuren 
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. 
CINEMATEK - Een duik in het filmarchief! (VOLZET)
In CINEMATEK verzamelen we, bewaren we en restaureren we de filmgeschiedenis, op dit moment hebben we wel meer dan 80 000 films die we met zorg in goede staat houden. Bijzonder is dat deze films die niet op een harde schijf of op een streamingplatform staan, het zijn namelijk geen digitale maar analoge films. De drager van deze films noemen we pellicule, een buigzame strook van celluloid, bedekt met een lichtgevoelig laagje waarop een reeks aan foto's wordt opgeslagen. Al deze pellicule houden we opgerold bij in ons depot en vertonen we dagelijks in onze cinemazalen aan Brussel centraal.

In deze workshop dagen we de klas uit om zelf met pellicule aan de slag te gaan en om zo zelf het materiaal te bewerken en het resultaat als een eigen filmvertoning in de klas te vertonen. Zo krijgen de leerlingen zelf de kans om te voelen hoe het is om in een filmarchief aan de slag te zijn en leren ze bij over de rijkheid van het filmmedium.

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: 1ste t.e.m. 6de leerjaar gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: volledig 
  • Aantal plaatsen: max. 25 leerlingen 
  • Duur: 2 lesuren (100 minuten)
  • Locatie naar keuze! Op school of na overleg als VIP-activiteit in Cinematek (Baron Hortastraat 9, 1000 Brussel) 
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Mode en Kant Museum - Mode challenge
Een gids van het Mode & Kant Museum speelt in de klas samen met de leerlingen een gezelschapsspel over mode en textiel. Mode Challenge is een spel waarin iedere leerling zijn of haar talent, creativiteit en kennis kan gebruiken om zijn of haar team te laten winnen. In iedere ronde moet elk team strategisch de juiste kaart kiezen om zo veel mogelijk proeven te spelen (mime, kennisvragen, voelopdrachten enz.). Mode Challenge gaat over leren, delen en plezier hebben!

 

  • Type activiteit: spel, quiz
  • Geschikt voor: 4de, 5de en 6de leerjaar gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: cognitieve en motorische vaardigheden 
  • Aantal plaatsen: max. 25 leerlingen, max. 6 erfgoedklasbakken
  • Duur: 50 minuten (1 lesuur) 
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Museum van de Nationale Bank - Geld vertelt meer dan je denkt (VOLZET)

Het museum van de Nationale Bank van België wil graag binnen het kader van Erfgoedweek deelnemen aan de klasbakken. We willen ons daarbij toespitsen op scholen of klasgroepen die ons minder snel bereiken. We begrijpen dat een uitstap naar een museum niet altijd vanzelfsprekend is.

Tijdens het lesuur neemt een van onze gidsen de klas mee naar de wereld van het geld en betaalmiddelen. Aan de hand van actieve en ludieke opdrachten leren we de leerlingen over de verschillende vormen die geld kan aannemen.  

Wat is het verschil tussen een munt en een biljet? Waarom staan er afbeeldingen op munten? Hoe zien onze eurobiljetten eruit? Welke biljetten werden er vroeger gebruikt in België? De leerlingen komen ook in contact met goederengeld, betaalmiddelen die ooit gebruikt werden ergens op onze wereld en die er anders uitzien dan munten of biljetten. 

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: 5de en 6de leerjaar gewoon basisonderwijs 
  • Toegankelijkheid: voor iedereen met een basiskennis Nederlands  
  • Aantal plaatsen: max. 30 leerlingen 
  • Duur: 1 uur 
     
Train World / NMBS – Spoorwegerfgoed in de klas
Wat gebeurt er met het erfgoed van de Belgische Spoorwegen? Waarom heeft de NMBS een museum met de naam Train World? Wat doen de collectiebeheerders van Train World? De kinderen kruipen tijdens een actieve workshop in de huid van een collectiebeheerder. Ze nemen foto’s van objecten, beschrijven die en gaan na hoe een object het best bewaard wordt.

 

  • Type activiteit: demonstratie
  • Geschikt voor: 1ste t.e.m. 6de leerjaar gewoon basisonderwijs 
  •  Aantal plaatsen: max. 20 leerlingen
  • Toegankelijkheid: goede kennis Nederlands nodig 
  • Duur: ongeveer 1u30 (90 minuten)

Inschrijven via: bregt.brosens@belgiantrain.be

Extra info: niet beschikbaar op dinsdag 29/04

VRT - Drie, twee, één... en, actie! (VOLZET)
Wist je dat sportverslaggeving en entertainment al vanaf het begin een vaste waarde zijn bij de publieke omroep? Voetbalverslaggeving of een leuke quiz kluisterde iedereen aan de radio en zorgde er in de beginjaren van de televisie zelfs voor dat iedereen een televisietoestel in huis wilde halen!
Vandaag zijn programma's zoals 'Blokken', dat al 40 jaar lang op het scherm verschijnt, en klassiekers zoals 'Sportweekend' niet meer weg te denken.
Na deze sessie van de collega’s van VRT Archief ga je gegarandeerd naar huis met een schat aan radio- en televisiegeschiedenis. Mis het niet!

 

  • Type activiteit: presentatie
  • Geschikt voor: 2de en 3de graad gewoon basisonderwijs, 3de t.e.m. 6de leerjaar
  • Toegankelijkheid: volledig
  • Aantal plaatsen: max. 25 leerlingen
  • Duur: 50 minuten (een lesuur)
     
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.