Schrijf je via onderstaand formulier in voor de activiteiten voor secundair onderwijs van de Erfgoedweken van 21 april tot 2 mei 2025. JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit formulier te kunnen gebruiken. Huidige Erfgoedklasbakken Activiteiten op locatie Contactgegevens Complete Formule 1: ErfgoedklasbakkenGeef een uur aan cultuur! Zoek je graag naar verbanden tussen jouw school en het culturele-maatschappelijke veld? Ben je geïnteresseerd in hoe erfgoed een rol kan spelen bij zowat elk schoolvak? Laat dan één uur lang een erfgoedklasbak jouw klas overnemen. Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven (CAVA) – Tijdreizen met CAVA Altijd al willen weten wat een archief is, wat je er kan vinden en wat je ermee kan doen?Van maandag 21 april tot en met vrijdag 2 mei komen we naar je toe! In het kader van Erfgoedweken organiseren we lessen voor leerlingen uit het lager en middelbaar onderwijs in Vlaanderen en Brussel.CAVA stelt tijdens de Erfgoedweken graag de Erfgoedklasbak voor getiteld ‘Tijdreizen met CAVA’.Aan de hand van voorwerpen, foto's, filmpjes en andere archiefstukken wordt tijdens één lesuur samen met de leerlingen gekeken wat een archief doet en waarom het bewaren van het verleden ook voor hen interessant kan zijn.We willen tijdens de Erfgoedweken leerlingen de kans geven kennis te laten maken met ons archief. Ze krijgen ook de kans om zelf deel te nemen aan het opbouwen van een kleine tijdscapsule voor hun klas. Type activiteit: workshop Geschikt voor: 1ste graad gewoon secundair onderwijs, A- en B stroom Toegankelijkheid: volledig Aantal plaatsen: max. 20 - 30 leerlingenDuur: 1 lesuur (50 minuten), mogelijkheid tot 2 lesuren Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Di 22.04.2025 – tussen 8:30 en 12:00 uurWoe 23.04.2025 - tussen 12:30 en 16:30 uurWoe 30.04.2025 - tussen 8:30 en 12:00 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas CINEMATEK - Een duik in het filmarchief! (VOLZET) In CINEMATEK verzamelen we, bewaren we en restaureren we de filmgeschiedenis, op dit moment hebben we wel meer dan 80 000 films die we met zorg in goede staat houden. Bijzonder is dat deze films die niet op een harde schijf of op een streamingplatform staan, het zijn namelijk geen digitale maar analoge films. De drager van deze films noemen we pellicule, een buigzame strook van celluloid, bedekt met een lichtgevoelig laagje waarop een reeks aan foto's wordt opgeslagen. Al deze pellicule houden we opgerold bij in ons depot en vertonen we dagelijks in onze cinemazalen aan Brussel centraal.In deze workshop dagen we de klas uit om zelf met pellicule aan de slag te gaan en om zo zelf het materiaal te bewerken en het resultaat als een eigen filmvertoning in de klas te vertonen. Zo krijgen de leerlingen zelf de kans om te voelen hoe het is om in een filmarchief aan de slag te zijn en leren ze bij over de rijkheid van het filmmedium. Type activiteit: workshopGeschikt voor: 1ste, 2de en 3de graad gewoon secundair onderwijs, alle stromen/finaliteitenToegankelijkheid: volledigAantal plaatsen: max. 25 leerlingen Duur: 2 lesuren (100 minuten)Locatie naar keuze! Op school of na overleg als VIP-activiteit in Cinematek (Baron Hortastraat 9, 1000 Brussel) Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen - Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: keuze van locatie, leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Design Museum Brussels – Plekken voor pret: Hoe laat je de stad spelen? Dit jaar is de publieke ruimte de speeltuin van het Design Museum Brussels. Tijdens de Erfgoedklasbak komen wij bij jullie op bezoek en verkennen we verschillende soorten speeltuinen, subtiel of juist opvallend, overal ter wereld. Wat voor elementen zien we? Een subtiel verhoogje in de grond om van te rollen, of een imposante constructie met trappen en glijbanen? Van het ontwerp van een vloer tot dat van een verplaatsbaar meubelstuk, we bedenken onze eigen speelplekken in de publieke ruimte van Brussel. We stellen ons daarbij vragen over het doelpubliek: creëren we iets dat zo inclusief mogelijk is, of richten we ons juist op een specifieke groep mensen? Met papier, stiften en modelleerklei onderzoeken we de vormen die het beste passen bij onze ideeën. Type activiteit: workshopGeschikt voor: 3de graad gewoon secundair onderwijs (alle finaliteiten), deeltijds-kunst-onderwijs Toegankelijkheid: volledigAantal plaatsen: max. 25 leerlingenDuur: ongeveer 1u15 - 1u30 Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Ma 28.04.2025 – tussen 14:00 en 17:00 uurDi 29.04.2025 – tussen 14:00 en 17:00 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Museum van de Nationale Bank - Geld vertelt meer dan je denkt (VOLZET) Het museum van de Nationale Bank van België wil graag binnen het kader van Erfgoedweek deelnemen aan de klasbakken. We willen daarbij onze collectie en de mogelijkheden ervan voor de lessen geschiedenis komen uiteenzetten.Tijdens het lesuur dompelt een van onze gidsen de klas onder in minder voor de hand liggend historisch bronnenmateriaal. We bekijken oude en minder oude munten, evenals biljetten uit de Belgische geschiedenis. Deze geselecteerde objecten uit onze collectie beslaan verschillende tijdsperiodes, gaande van de oudheid tot en met de hedendaagse tijd.Wat is er allemaal te zien op een munt en biljet? Welke boodschap wilden deze voorwerpen overbrengen? In welke context zijn ze tot stand gekomen? Hoe kunnen we dit specifiek type bronnenmateriaal bestuderen? Met deze vragen gaan we samen aan de slag! Type activiteit: workshopGeschikt voor: 3de graad gewoon secundair onderwijs, ASO (doorstroomfinaliteit) en TSO (dubbele finaliteit) Toegankelijkheid: voor iedereen met een basiskennis Nederlands en geschiedenis Aantal plaatsen: max. 30 leerlingenDuur: 1 uur Train World / NMBS – Hoe verkoop je een museum? Staan musea en bedrijven ver van elkaar of is een museum een bedrijf op zich? Doet een museum aan productontwikkeling en marktonderzoek? Heeft een museum kosten? Kan een museum überhaupt winst maken? Zijn de ticketprijzen nattevingerwerk? En wat is de rol van communicatie? Tijdens dit klasbakuur kijken de leerlingen met een nuchtere bedrijfseconomische bril naar een museum. Type activiteit: lezingGeschikt voor: 3de graad gewoon secundair onderwijs, economische richting Aantal plaatsen: max. 20 leerlingen, max. 3 erfgoedklasbakkenToegankelijkheid: basiskennis (bedrijfs)economie nodig Duur: 1 lesuur (50 minuten)Inschrijven via: thierry.denuit@belgiantrain.be Train World – Musea, productontwikkeling en zorg Wat kan een museum doen voor mensen met een verstandelijke leerstoornis of beperking? Is dat een onmogelijke opdracht? Met welke partners werkt een museum daarvoor samen? Wat is de rol van het zorgpersoneel? Tijdens de twee uur durende workshop/les voor leerlingen zorg 3de graad gaan we in op het Multisenso Rail, een aanbod van Train World voor iedereen, maar ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke handicap. Tijdens de workshop werken de leerlingen zelf een aanbod uit Type activiteit: workshopGeschikt voor: richting binnen 'zorg' 3de graad gewoon secundair onderwijs, deeltijds leren en werkenAantal plaatsen: max. 20 leerlingenToegankelijkheid: volledigDuur: 2 uur Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Woe 23.04.2025 - tussen 09:00 en 12:00 uurDo 24.04.2025 - tussen 09:00 en 12:00 uurDo 24.04.2025 - tussen 13:00 en 15:30 uurVr 25.04.2025 - tussen 09:00 en 12:00 uurDi 29.04.2025 - tussen 09:00 en 12:00 uurDi 29.04.2025 - tussen 13:00 en 15:30 uurWoe 30.04.2025 - tussen 09:00 en 12:00 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas VRT – Drie, twee, één… en, actie! (VOLZET) Wist je dat sportverslaggeving en entertainment al vanaf het begin een vaste waarde zijn bij de publieke omroep? Voetbalverslaggeving of een leuke quiz kluisterde iedereen aan de radio en zorgde er in de beginjaren van de televisie zelfs voor dat iedereen een televisietoestel in huis wilde halen!Vandaag zijn programma's zoals 'Blokken', dat al 40 jaar lang op het scherm verschijnt, en klassiekers zoals 'Sportweekend' niet meer weg te denken.Na deze sessie van de collega’s van VRT Archief ga je gegarandeerd naar huis met een schat aan radio- en televisiegeschiedenis. Mis het niet! Type activiteit: presentatieGeschikt voor: 1ste graad gewoon secundair onderwijs, 1ste jaar A- en B-stroom Toegankelijkheid: volledigAantal plaatsen: max. 25 leerlingenDuur: 50 minuten (1 lesuur) Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -0 Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas War Heritage Institute – De Tweede Wereldoorlog gezien door kinderogen Stel je voor: je leerlingen ervaren hoe het was om jong te zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoe voelde het om op te groeien onder Duitse bezetting, waarbij alles veranderde? In deze interactieve workshop stappen ze terug in de tijd met authentieke voorwerpen en persoonlijke verhalen die raken, laten nadenken en vergelijken.We ontdekken hoe het dagelijks leven veranderde: van voedsel en school tot jeugdbewegingen. Ook bespreken we thema’s zoals opgroeien in verzet of collaboratie. Échte verhalen en unieke museumobjecten maken geschiedenis tastbaar.Deze workshop is geschikt voor het secundair onderwijs en kan worden aangepast voor de derde graad basisonderwijs. Ideaal om geschiedenis tot leven te brengen en leerlingen te laten reflecteren over vrijheid en identiteit. Type activiteit: spel & quizGeschikt voor: 1ste, 2de en 3de graad gewoon secundair onderwijs, alle stromingen/finaliteitenToegankelijkheid: volledigAantal plaatsen: max. 20 leerlingen (meer na overleg)Duur: 50 minuten (1 lesuur) Kies het tijdslot dat voor jou past en dien jouw aanvraag in: - Geen -Di 29.04.2025 - tussen 13:00 en 15:00 uurDi 06.05.2025 – tussen 09:00 en 12:00 uur Di 06.05.2025 – tussen 13:00 en 15:00 uurVr 09.05.2025 – tussen 09:00 en 12:00 uur Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet. Opmerkingen: leerjaar/graad en aantal leerlingen per klas Volgende →