Inschrijving Erfgoedweken - Secundair onderwijs

Schrijf je via onderstaand formulier in voor de activiteiten voor secundair onderwijs van de Erfgoedweken van 15 tot 26 april 2024.

  • Huidige Erfgoedklasbakken
  • Activiteiten op locatie
  • Contactgegevens
  • Complete

Formule 1: Erfgoedklasbakken

Geef een uur aan cultuur! Zoek je graag naar verbanden tussen jouw school en het culturele-maatschappelijke veld? Ben je geïnteresseerd in hoe erfgoed een rol kan spelen bij zowat elk schoolvak? Laat dan één uur lang een erfgoedklasbak jouw klas overnemen. 
FARO - Thuiskomen in jezelf: een workshop slow art
In deze workshop leggen we de focus op de zorg voor onszelf. Want wanneer we goed voor onszelf zorgen, is het ook veel makkelijker om anderen bij te staan. Onder de noemer van slow art, vertragen we, gaan we op in het moment, en gebruiken onze verschillende zintuigen. We gaan actief aan de slag: te starten met meditatieve oefeningen om helemaal in het moment te komen, we duiken er verder in met de gezamenlijke bespreking van een kunstwerk. Tenslotte gaan we met enkele creatieve technieken onze hersenen op een leuke manier uitdagen. 

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: gewoon secundair onderwijs (10-12 jaar), onthaalonderwijs-voor-anderstalige-nieuwkomers (OKAN)
  • Plaats: Deze workshop kan doorgaan in de school. Graag een lokaal waar voldoende ruimte is om: - individueel te zitten (bank en stoel) - gezamenlijk bij een kunstwerk te kunnen staan.
  • Toegankelijkheid: Personen met ASS (Autisme), Personen met een fysieke beperking. De workshop is talig: instructies worden auditief gebracht.
  • Duur: 1 lesuur
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) – Kunstwerken bewaren? In het museum gaat dat zo! LEGO & het museumdepot
In deze klasbakles laat een preventief conservator - die ook een restaurateur van kunstwerken is - zien hoe je kan zorgen dat kunstwerken zo lang mogelijk blijven bestaan. Hoe ga je in dit verborgen beroep te werk met de kunstwerken in een museum of een museum depot? Centraal staat een LEGO-maquette van een museum met depot die we gebruiken om situaties te ontmaskeren die gevaar opleveren voor de kunstwerken en ze zouden kunnen aantasten. We zoeken naar manieren om schade te voorkomen in een museum, maar ook in kerken of zelfs thuis. Iedereen bewaart wel  mooie dingen  zoals een boek, een knuffel of een pop, een foto, een schilderij of poster, die hem nauw aan het hart liggen. De preventief conservator toont je waarom je best zorg kan dragen voor de voorwerpen die belangrijk zijn voor jou en hoe je dat kan doen.

 

  • Type activiteit: lessenreeks
  • Geschikt voor: tweede en derde graad gewoon secundair onderwijs
  • Aantal plaatsen: 2 klassen per dag 
  • Toegankelijkheid: gedeeltelijk (de toegankelijkheid hangt af van het leslokaal dat ter beschikking wordt gesteld: mogelijkheid tot projecteren en om per groepje aan tafel te kunnen samenzitten)
  • Duur: 1 lesuur
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Museum van de Nationale Bank van België – Van drachme en denarius tot de Belgische frank, munten en biljetten als historische bron.
De historische collectie van het museum van de Nationale Bank van België heeft heel wat te bieden voor de lessen geschiedenis. Onze gidsen komen dan ook graag in de klas de leerlingen onderdompelen in de wereld van munten en biljetten. Tijdens een interactieve en boeiende workshop ontdekken de leerlingen hoe ze kunnen werken met atypisch bronnenmateriaal. We bekijken oude en minder oude munten, evenals biljetten uit de Belgische geschiedenis. De geselecteerde objecten uit onze museumcollectie beslaan verschillende tijdsperiodes, gaande van de oudheid tot en met de hedendaagse tijd. Wat is er allemaal te zien op een munt en biljet? Welke boodschap wilden deze voorwerpen overbrengen? In welke context zijn ze tot stand gekomen? Hoe kunnen we dit specifiek type bronnenmateriaal bestuderen? Met deze vragen gaan we samen aan de slag!

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: derde graad gewoon secundair onderwijs ASO (16-18 jaar) 
  • Aantal plaatsen: 25 leerlingen (1 klas) per gids
  • Toegankelijkheid: personen met ASS (Autisme), Personen met een fysieke beperking, Personen met een psychische beperking
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Train World - Hoe verkoop je een museum?
Staan musea en bedrijven ver van elkaar of is een museum een bedrijf op zich? Doet een museum aan productontwikkeling en marktonderzoek? Heeft een museum kosten? Kan een museum überhaupt winst maken? Zijn de ticketprijzen nattevingerwerk? En wat is de rol van communicatie? Tijdens dit klasbakuur kijken de leerlingen met een nuchtere bedrijfseconomische bril naar een museum.

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: derde graad gewoon secundair onderwijs ASO (15-18 jaar) 
  • Aantal plaatsen: per klas, max 25lln
  • Toegankelijkheid: geheel
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Train World – Wat doen we voor mensen met een mentale beperking?
Wat kan een museum doen voor mensen met een verstandelijke leerstoornis of beperking? Is dat een onmogelijke opdracht? Met welke partners werkt een museum daarvoor samen? Wat is de rol van het zorgpersoneel? Tijdens de twee uur durende workshop/les voor leerlingen zorg 3de graad gaan we in op het Multisenso Rail, een aanbod van Train World voor iedereen, maar ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke handicap. Tijdens de workshop werken de leerlingen zelf een aanbod uit.

 

  • Type activiteit: workshop/les
  • Geschikt voor: leerlingen zorg, derde graad gewoon secundair onderwijs TSO en BSO (15-18 jaar) 
  • Aantal plaatsen: twee klassen per dag
  • Duur: maximum 2 lesuren van 50 minuten
  • Toegankelijkheid: geheel
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
VRT – De radio en televisie van de publieke omroep bij je thuis
Kan je je nog een wereld inbeelden zonder radio of televisie? Wij niet, maar onze (over)grootouders maakten dit echt nog mee. Na de radio in 1930 werd het televisietoestel in 1953 het middelpunt in onze huiskamers. In volle bewondering kon je ineens naar bewegende zwartwit-beelden bij je thuis kijken. Hoe zagen die eerste radio's en televisies eruit? Wat kon je toen horen en zien? En luisteren en kijken we nu nog op dezelfde manier? Onze erfgoedklasbakken komen naar de klas om via een interactieve workshop een blik te werpen op het verleden. En wie weet zijn jullie wel de ‘zieners’ voor de radio en televisie van de toekomst?

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: eerste graad gewoon secundair onderwijs (12-14 jaar)
  • Aantal plaatsen: 1 klas
  • Toegankelijkheid: geheel / leerlingen luisteren, kijken en voelen
  • Duur: 1 lesuur

Opmerking: er is de mogelijkheid om op een namiddag 2 klassen in dezelfde school te doen

Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.