Inschrijving Erfgoedweken - Secundair onderwijs

Schrijf je via onderstaand formulier in voor de activiteiten voor secundair onderwijs van de Erfgoedweken van 15 tot 26 april 2024.

  • Huidige Erfgoedklasbakken
  • Activiteiten op locatie
  • Contactgegevens
  • Complete

Formule 1: Erfgoedklasbakken

Geef een uur aan cultuur! Zoek je graag naar verbanden tussen jouw school en het culturele-maatschappelijke veld? Ben je geïnteresseerd in hoe erfgoed een rol kan spelen bij zowat elk schoolvak? Laat dan één uur lang een erfgoedklasbak jouw klas overnemen. 
Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) – Kunstwerken bewaren? In het museum gaat dat zo! LEGO & het museumdepot
In deze klasbakles laat een preventief conservator - die ook een restaurateur van kunstwerken is - zien hoe je kan zorgen dat kunstwerken zo lang mogelijk blijven bestaan. Hoe ga je in dit verborgen beroep te werk met de kunstwerken in een museum of een museum depot? Centraal staat een LEGO-maquette van een museum met depot die we gebruiken om situaties te ontmaskeren die gevaar opleveren voor de kunstwerken en ze zouden kunnen aantasten. We zoeken naar manieren om schade te voorkomen in een museum, maar ook in kerken of zelfs thuis. Iedereen bewaart wel  mooie dingen  zoals een boek, een knuffel of een pop, een foto, een schilderij of poster, die hem nauw aan het hart liggen. De preventief conservator toont je waarom je best zorg kan dragen voor de voorwerpen die belangrijk zijn voor jou en hoe je dat kan doen.

 

  • Type activiteit: lessenreeks
  • Geschikt voor: tweede en derde graad gewoon secundair onderwijs
  • Aantal plaatsen: 2 klassen per dag 
  • Toegankelijkheid: gedeeltelijk (de toegankelijkheid hangt af van het leslokaal dat ter beschikking wordt gesteld: mogelijkheid tot projecteren en om per groepje aan tafel te kunnen samenzitten)
  • Duur: 1 lesuur
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Museum van de Nationale Bank van België – Van drachme en denarius tot de Belgische frank, munten en biljetten als historische bron.
De historische collectie van het museum van de Nationale Bank van België heeft heel wat te bieden voor de lessen geschiedenis. Onze gidsen komen dan ook graag in de klas de leerlingen onderdompelen in de wereld van munten en biljetten. Tijdens een interactieve en boeiende workshop ontdekken de leerlingen hoe ze kunnen werken met atypisch bronnenmateriaal. We bekijken oude en minder oude munten, evenals biljetten uit de Belgische geschiedenis. De geselecteerde objecten uit onze museumcollectie beslaan verschillende tijdsperiodes, gaande van de oudheid tot en met de hedendaagse tijd. Wat is er allemaal te zien op een munt en biljet? Welke boodschap wilden deze voorwerpen overbrengen? In welke context zijn ze tot stand gekomen? Hoe kunnen we dit specifiek type bronnenmateriaal bestuderen? Met deze vragen gaan we samen aan de slag!

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: derde graad gewoon secundair onderwijs ASO (16-18 jaar) 
  • Aantal plaatsen: 25 leerlingen (1 klas) per gids
  • Toegankelijkheid: personen met ASS (Autisme), Personen met een fysieke beperking, Personen met een psychische beperking
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Stripmuseum Brussel – Stripmuren: erfgoed onder vuur

In Brussel kleuren meer dan 60 stripmuren het straatbeeld. Van de Smurfen tot Kuifje en Steven Sterk herinneren zij Brusselaars en passanten aan de sterke band van de stad met de strip. Toch wordt door sommigen ook aanstoot genomen aan deze muren of het stripuniversum waar ze voor staan. Tijdens een workshop bekijken we in groepjes een aantal van deze muren, en bespreken we mogelijke controverses. We kijken naar de beelden, leren meer over de strips en hun makers, en proberen ook over de gevoelens te praten die deze beelden - voor sommigen vertrouwd, voor anderen niet - oproepen.
 

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: gewoon secundair onderwijs, ASO en KSO, tweede en derde graad (14-18 jaar)
  • Aantal plaatsen: 2 workshops per dag, 1 klas per workshop
  • Toegankelijkheid: geheel
  • Duur: 1 tot 2 lesuren
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Train World - Hoe verkoop je een museum?
Staan musea en bedrijven ver van elkaar of is een museum een bedrijf op zich? Doet een museum aan productontwikkeling en marktonderzoek? Heeft een museum kosten? Kan een museum überhaupt winst maken? Zijn de ticketprijzen nattevingerwerk? En wat is de rol van communicatie? Tijdens dit klasbakuur kijken de leerlingen met een nuchtere bedrijfseconomische bril naar een museum.

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: derde graad gewoon secundair onderwijs ASO (15-18 jaar) 
  • Aantal plaatsen: per klas, max 25lln
  • Toegankelijkheid: geheel
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
Train World – Wat doen we voor mensen met een mentale beperking?
Wat kan een museum doen voor mensen met een verstandelijke leerstoornis of beperking? Is dat een onmogelijke opdracht? Met welke partners werkt een museum daarvoor samen? Wat is de rol van het zorgpersoneel? Tijdens de twee uur durende workshop/les voor leerlingen zorg 3de graad gaan we in op het Multisenso Rail, een aanbod van Train World voor iedereen, maar ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke handicap. Tijdens de workshop werken de leerlingen zelf een aanbod uit.

 

  • Type activiteit: workshop/les
  • Geschikt voor: leerlingen zorg, derde graad gewoon secundair onderwijs TSO en BSO (15-18 jaar) en leerlingen humane wetenschappen, derde graad gewoon secundair onderwijs ASO
  • Aantal plaatsen: twee klassen per dag
  • Duur: maximum 2 lesuren van 50 minuten
  • Toegankelijkheid: geheel
Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.
VRT – De radio en televisie van de publieke omroep bij je thuis
Kan je je nog een wereld inbeelden zonder radio of televisie? Wij niet, maar onze (over)grootouders maakten dit echt nog mee. Na de radio in 1930 werd het televisietoestel in 1953 het middelpunt in onze huiskamers. In volle bewondering kon je ineens naar bewegende zwartwit-beelden bij je thuis kijken. Hoe zagen die eerste radio's en televisies eruit? Wat kon je toen horen en zien? En luisteren en kijken we nu nog op dezelfde manier? Onze erfgoedklasbakken komen naar de klas om via een interactieve workshop een blik te werpen op het verleden. En wie weet zijn jullie wel de ‘zieners’ voor de radio en televisie van de toekomst?

 

  • Type activiteit: workshop
  • Geschikt voor: eerste graad gewoon secundair onderwijs (12-14 jaar)
  • Aantal plaatsen: 1 klas
  • Toegankelijkheid: geheel / leerlingen luisteren, kijken en voelen
  • Duur: 1 lesuur

Opmerking: er is de mogelijkheid om op een namiddag 2 klassen in dezelfde school te doen

Geen tijdslot zichtbaar? Dan is de activiteit volzet.